Data-driven recruitment & conversieratio
Zoals we in ons vorig artikel meegaven, meet je dankzij data-driven rekrutering alle acties die je onderneemt bij het rekruteren van nieuwe medewerkers. Dankzij conversieratio kan je de prestaties van de verschillende kanalen die je inzet berekenen en bijsturen waar nodig.
Maar wat zijn conversieratio’s nu juist?
Wat is conversieratio?
Om deze vraag te beantwoorden, is het nodig om eerst te bepalen wat een conversie is. Met een conversie wordt een persoon bedoelt die tot interactie overgaat. In de context van rekrutering wordt een conversie dan ook meestal beschouwd als een bezoeker die solliciteert op je vacature.
Een conversieratio is dan ook niet meer dan het aantal conversies ten opzichte van hoeveel conversies er mogelijk waren geweest. Met anderen woorden het aantal sollicitanten ten opzichte van het aantal bezoekers van de vacaturepagina. Dat kan je gemakkelijk berekenen door het aantal sollicitanten te delen door het aantal bezoekers en dat resultaat te vermenigvuldigen met 100.
Je conversiepercentage geeft een bepaalde indicatie over hoe goed je vacature het doet bij potentiële sollicitanten.
Conversieratio’s per rekruteringskanaal
Nu je weet wat conversieratio’s zijn, kan je deze ook gemakkelijk bijhouden per kanaal dat je inzet voor je rekruteringscampagne.
Werk je met bijvoorbeeld Google Analytics om je data te capteren en te analyseren? Dan kan je dit gemakkelijk doen door een UTM tag te gebruiken. Dat is een stukje unieke tekst die je achter een URL van je website kleeft. Deze tags houden dan netjes bij via welk kanaal een sollicitant reageerde.
Stuur bij waar nodig
Als je conversieratio’s per ingezet kanaal bijhoudt, stelt je dat in staat om effectief bij te sturen.
Merk je bijvoorbeeld dat je advertentie beter scoort via Meta dan LinkedIn? Dan kan je een groter deel van je budget gaan toewijzen naar het kanaal dat het beter doet. Deze manier van werken stelt je in staat om de zaken te optimaliseren en zo meer succes te boeken met je rekruteringsstrategie.