Social media en de arbeidsmarkt: vergroot je impact
Dat social media een impact hebben op ons dagelijks leven is geen nieuws. Op de Belgische arbeidsmarkt winnen deze platformen echter wel aan kracht wat betreft het matchen van kandidaten aan vacatures. Dat blijkt uit een onderzoek van Randstad.
Het is het ondertussen een bron van instroom waar je de boot beter niet mist.
Impact van social media in cijfers
Meer en meer mensen vinden een nieuwe job via Facebook, LinkedIn en Google. Wereldwijd groeit het aandeel van deze platformen tot om en bij de 20 procent. Dit is vooral ten koste van de vacaturewebsites, de klassieke referenties en de persoonlijke connecties.
Hoewel deze sociale platformen aan kracht winnen, heeft dit geen impact op de publieke en privé bemiddelaars. De tussenkomst van diensten als VDAB of FOREM gaan er op achteruit van 28% naar 23%, maar privé bemiddelaars die inzetten op social media recruitment gaan er verder op vooruit en dit van 20% naar 25%.
Het gevolg voor je rekrutering
Een logisch gevolg van de opmars van deze nieuwe media is dat zowel werkgevers als werknemers zich nu op meer verschillende kanalen toespitsen. Jobmarketing is daarbij het sleutelwoord bij het opzetten van een rekruteringscampagne.
Werknemers vinden voornamelijk een nieuwe baan door een diverse combinatie van kanalen te gebruiken. Als werkgever dien je bijgevolg ook in te zetten op deze diverse kanalen.
Wie momenteel werk vindt via een bemiddelaar gebruikt daarbij in
- 32% van de gevallen Google
- 39% gebruikt social media zoals Facebook, Instagram en Linkedin
Social media rekrutering dient bijgevolg absoluut deel uit te maken van je jobmarketingmix.
Start nu met je rekruteringsmix
Reden genoeg dus om op een divers portfolio van rekruteringskanalen in te zetten. Heb je hulp nodig of weet je niet goed waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op!