skip to Main Content
Andress, uw HR partner in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van mensen

Het belang van een goede candidate experience

Employer branding en een goede candidate experience gaan hand in hand. Waarom een goede employer brand belangrijk is kan je hier lezen, maar ik geef je graag nog even de kern van de zaak mee.

Bedrijven hebben het hoe langer, hoe moeilijker om hun vacatures ingevuld te krijgen. Bedrijven moeten steeds meer inzetten op het aantrekken van kandidaten door de verschillende voordelen die zij kunnen aanbieden daarbij in de verf te zetten. Ondertussen hebben heel wat ondernemingen begrepen dat zij hun imago moeten versterken, maar helaas hebben ze daarbij niet altijd oog voor de ervaringen van de kandidaat bij het hele selectieproces.

Wat is een goede canddiate experience?

Voor we het hebben over het belang van een goede candidate experience is het niet onbelangrijk om even stil te staan bij wat dit nu precies is. De candidate experience omvat het hele selectieproces en is gefocust op de indrukken van de kandidaat vanaf het moment dat die besluit te solliciteren tot en met het eindresultaat van de selectieprocedure.

Waarom hierop focussen?

Er zijn jammer genoeg tal van voorbeelden waarbij een bedrijf duizenden euro’s investeert in het lanceren van een vacature, maar niet eens de tijd neemt om te reageren op de ontvangen sollicitaties of dit laattijdig (via een onpersoonlijke mail) doet.

Een ander voorbeeld is een geschikte eindkandidaat die de procedure heeft doorlopen niet op de hoogte te stellen dat hij/zij naast de job heeft gegrepen.

Deze voorbeelden geven aan waarom een goede candidate experience belangrijk is: kandidaten in dergelijk scenario zullen immers geen goed beeld over de onderneming en dit is uiteraard contraproductief voor de employer branding.

De voordelen van een goede ervaring van de sollicitant zijn echter legio:

  • Kandidaten zullen meer betrokken zijn bij het selectieproces en sneller geneigd zijn voor je onderneming te kiezen.
  • Kandidaten kunnen ambassadeurs worden van uw onderneming en in hun netwerk vertellen over de aangename ervaring die zij hebben gehad: betere reclame is er niet
  • Een sollicitant is ook een potentiële klant, zelfs wanneer hij/zij wordt afgewezen.

Hoe een goede candidate experience  verzorgen?

Het is belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden doorheen het selectieproces. De belangrijkste tip is echter: communiceer steeds op een transparante manier betreffende het proces. Dit is immers een van de grootste ergernissen bij kandidaten.

Probeer daarnaast het selectieproces waar mogelijk te automatiseren om zo de doorlooptijd zo kort mogelijk te maken.

Heb je hier zelf geen kennis van? Contacteer ons dan gerust met je vraag en wij helpen je verder!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken