Storytelling & rekrutering: happy ever after
Verhalen werken. Al van sinds we kind zijn worden we gecaptiveerd door een goed verhaal. Waarom? Omdat verhalen emoties weten op te wekken. Waarom zouden we de kracht van verhalen dan niet inzetten in ons rekruteringsverhaal?
In deze blog geef ik je graag mee waarom storytelling belangrijk is als onderneming. Twijfel je nog of dit wel interessant is? Lees dan verder.
Storytelling mikt op beleving
Wanneer je storytelling goed implementeert, kan je het verschil maken om potentiële kandidaten over de streep te trekken. Zo zijn er aantal voordelen:
- Storytelling mikt op emotie en beleving: mensen zijn nu eenmaal sneller getriggerd wanneer ze emotioneel door iets worden geraakt. Als je daarop inzet zullen kandidaten je verhaal beter onthouden
- Een verhaal waardoor je wordt geraakt zal je beter onthouden. Als je uit de grijze massa wil springen, speel je hier dus maar beter op in als je wil dat kandidaten je onderneming goed onthouden.
Storytelling in rekrutering
Binnen je rekrutering kan je storytelling op verschillende manier efficiënt gebruiken. Zo kan je dit gebruiken bij het afnemen van interviews als recruiter of bij het lanceren van een nieuwe vacature.
Dit wordt vaak gedaan aan de hand van een persona waarbij gedacht wordt aan een fictief personage om een bepaalde rol in te vullen en hierrond een verhaal op te bouwen. Content marketeers maken hier handig gebruik van om rekruteringstopics tot leven te brengen.
Hoe begin ik: tips voor effectieve storytelling
Welke boodschap wil je brengen?
Voor je begint aan de uitwerking is het belangrijk om na te denken welk doel je wil bereiken met je boodschap.
Gebruik je eigen medewerkers
Er is geen betere manier om je bedrijf tot leven te wekken dan de verhalen van je eigen werknemers te gebruiken. Op deze manier zet je het menselijke aspect van je onderneming centraal en draait het niet enkel om de business.
Maak gebruik van video en foto
Als je uit de grijze massa wil springen, gebruik je het best foto en video. Beelden zeggen vaak meer dan woorden en zullen ervoor zorgen dat je beter wordt onthouden door potentiële kandidaten.
Storytelling en social media
Social media zijn een ideaal platform om je verhaal in de kijker te zetten. Als je boodschap goed in ingepakt zal deze zich sneller en verder verspreiden dankzij de kracht van de social media.
Reden genoeg dus om er vandaag nog mee aan de slag te gaan!