Online rekrutering: waar te beginnen
De dagen waarbij we een vacature publiceerden en wachtten tot potentiële kandidaten solliciteerden, zijn voorbij. Om succesvol nieuwe medewerkers te rekruteren is online aanwezigheid onontbeerlijk.
Inzetten op deze nieuwe vorm van het rekruteringsproces heeft ook zijn voordelen: de mix van online advertising, specifieke vacaturepagina’s, social media en een sterke bedrijfspagina zorgt ervoor dat het hele proces gemakkelijk te managen is voor zowel recruiters als kandidaten.
Allemaal goed en wel, maar waar begin ik? In deze blog proberen we je op weg te helpen met de belangrijkste zaken wanneer je inzet op online rekrutering.
Zorg voor een aantrekkelijke website met een duidelijke vacaturepagina
Als je wil gevonden worden is het natuurlijk belangrijk om je bedrijf in de kijker te zetten. Probeer daarom een duidelijke website op te bouwen waarin potentiële kandidaten/klanten in een oogopslag zien wat de kernactiviteit van je onderneming is en welke waarden en visie je daarbij nastreeft.
Daarnaast is het belangrijk om een duidelijke vacaturepagina op te bouwen waar je gemakkelijk alle openstaande jobs kan raadplegen.
Zorg daarbij dat alle vacatures duidelijk leesbaar zijn en voorzie potentiële kandidaten van voldoende info betreffende de jobinhoud en jezelf als werkgever. Zet daarbij zeker je sterktes in de verf!
Stroomlijn het proces
Wanneer je de aandacht hebt van potentiële kandidaten is het belangrijk om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken om hun kandidatuur te stellen. Zorg er daarom voor dat zij steeds met één klik op de knop kunnen solliciteren. De kans dat kandidaten afhaken wanneer zij zelf een mailadres moeten aanschrijven wordt zo immers groter, zeker als de kandidaat slechts latent zoekend is.
Daarnaast is het belangrijk om je website zo mobile-friendly mogelijk te maken. We gebruiken immers steeds meer een mobiel toestel om te solliciteren. Zorg er daarom voor dat je website in die zin is geoptimaliseerd. Indien dit niet het geval is zullen kandidaten sneller afhaken wanneer zij moeten wachten op het inladen van je pagina of wanneer zij niet meteen de info die ze willen terug vinden.
Data, data & nog eens data
Meten is weten. Een van de grote voordelen van online rekrutering is dat je je processen meetbaar kan maken. Zorg er daarom voor dat je weet waar kandidaten vandaan komen: op die manier verzamel je data en kan je bijsturen waar nodig. Gebruik je social media om je vacature te adverteren? Vergeet dan geen Facebook-pixel of Linkedin Insight Tag op te zetten. Google Tag Manager en Google Analytics zijn verder ook een must om je data te capteren en strategisch te gaan gebruiken.
Gebruik social media
Adverteren via verschillende social media kanalen is een must om instroom van kandidaten te blijven voorzien. Zeker in het huidige rekruteringsklimaat is het belangrijk om kandidaten proactief te benaderen. Via verschillende social media platformen zoals Facebook en LinkedIn kan je een specifieke doelgroep proactief bereiken en warm maken voor je vacature. As je de voorgaande stappen hebt gevolgd kan je ze gemakkelijk verder gidsen naar je specifieke vacaturepagina en de vruchten van je werk plukken!
Begin er nu mee!
Natuurlijk zijn er nog meer zaken die meespelen dan de basics die we je nu hebben meegegeven, maar met deze tips kan je aan de slag. Nog niet zeker waar te beginnen? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.