Skip to content
Andress, uw HR partner in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van mensen

Virtuele jobbeurzen: haal je maximum rendement met deze tips

Het is opnieuw de periode waarbij jobbeurzen voor de deur staan. Steeds meer onderwijsinstellingen gaan echter voor een virtuele editie en dit zorgt hier en daar voor wat drempelvrees. Nochtans heeft virtuele jobbeurs ook heel wat voordelen. Denk bijvoorbeeld maar aan je budget en tijd: je hoeft immers geen tijd te steken in je verplaatsing en de opbouw van je beursstand. Daarmee bespaar je dan weer budget dat je in andere zaken kan investeren.

Hoe haal je dan het maximale rendement uit een virtuele jobbeurs? We geven je hieronder graag een aantal tips mee.

Zorg voor een breed aanbod

Probeer je niet te beperken tot de vacatures die je meteen wil invullen, maar ga breed in je aanbod. Heb je weet van vacatures die binnenkort zullen worden geopend? Neem deze dan zeker mee op in je aanbod. Hoe breder je gaat in je aanbod, hoe groter de kans op instroom.

Probeer daarnaast kandidaten niet af te schrikken met een uitgebreide lijst aan vereisten voor de functie, maar hou het hier ook breed. Een kandidaat kan immers geknipt zijn voor je organisatie, maar daarom op papier misschien niet over alle skills beschikken, maar deze wel aanleren. Zorg dus dat je deze mensen niet misloopt zeker in de huidige arbeidsmarkt.

Wees proactief!

Net zoals bij een fysieke jobbeurs loont het om proactief aan de slag te gaan. In de talentenjacht is het zeker niet altijd zo dat goede kandidaten zelf hun weg naar je stand vinden. Bekijk daarom de kandidaten die zich hebben ingeschreven en leg zelf contact met ze. Meer nog: wanneer je een echte match denkt te hebben, probeer dan een videogesprek aan te gaan. Face-to-face gesprekken werken immers nog steeds beter dan chatgesprekken.

Zet in op je troeven en je employer brand

Het voordeel van een virtuele jobbeurs is dat alle deelnemers eenzelfde platform hebben en iedere deelnemer dus gelijk is. Om de juiste mensen aan te trekken is het daarom belangrijk om stil te staan bij de aankleding van je stand en in te zetten op je employer brand en de troeven die je als organisatie kan aanbieden. Heb je een bedrijfsvideo, leuke foto’s van je team, testimonials van klanten of werknemers? Gebruik die dan en zet deze in.

Daarnaast is het belangrijk om aan te geven waar jij als werkgever het verschil kan maken. Bied jij als kmo een aantal voordelen aan die je niet vindt bij grote ondernemingen? Zet jij sterk in op thuiswerk of work-life balance? Heb je een vlakke structuur waarbij je mensen veel autonomie krijgen? Benoem deze zaken en zet ze extra in de verf. Werknemers hechten hier immers veel belang aan.

Webinars fort he win

Als je echt wil gaan voor employer branding en er hier een platform voor wordt ingezet, ga dan voor het organiseren van een webinar. Deze hebben over het algemeen veel succes bij bezoekers. Hoe je je webinar invult kan breed gaan: je kan het hebben over specifieke functies, collega’s die aan het woord komen, wat je bedrijfscultuur is,…

Webinars zorgen voor meer interactie en verlagen de drempel voor contacten nadien. Als je hier dus de ruimte toe hebt, is het zeker interessant deze mee op te nemen.

Op zoek naar een betrouwbare HR partner die je vooruit helpt met het aantrekken, behouden en ontwikkelen van je menselijk kapitaal?

Laat je gegevens na en wij contacteren je om even van gedachten te wisselen. Sneller contact: bel ons op 055/30.31.02

Zoeken